Jesteś na stronie: Prawa i Obowiązki

centrala telefoniczna:
tel. +48 85 74 88 100
centralna rejestracja:
tel. +48 85 74 88 888
email:
sekretariat@sniadecja.pl

Projekty unijne
A A+ A++
Biuletyn Informacji Publicznej
Treść
Prawa i Obowiązki

Prawa i Obowiązki

PRAWA PACJENTA

Pacjent ma prawo do:

  • świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, udzielanych natychmiastowo, z możliwością zasięgnięcia opinii innego lekarza;
  • informacji o swoim stanie zdrowia oraz metodach diagnostycznych i leczniczych;
  • wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych oraz wypisania się na żądanie;
  • zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem, a w szczególności z jego stanem zdrowia, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych;
  • zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych;
  • zgłaszania sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza w terminie 30 dni od ich wydania;
  • wglądu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych oraz otrzymania jej kopii, wyciągu, odpisu lub wydruku;
  • poszanowania intymności i godności, łagodzenia bólu oraz obecności bliskiej osoby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych;
  • poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
  • opieki duszpasterskiej;
  • przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
  • wyrażenia odmowy zostania po śmierci dawcą organów lub tkanek, jak też sprzeciwu wobec przeprowadzenia sekcji zwłok;

 

Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta:

800 190 590

(od pn. do pt. w godz. 8:00 – 18:00)

 

 

OBOWIĄZKI PACJENTA

W miarę swoich możliwości pacjent powinien przyczyniać się

do pomyślnego przebiegu procesu diagnostycznego, leczniczego i pielęgnacyjnego.

Pacjent zobowiązany jest do:

  • posiadania i okazania stosownego dokumentu potwierdzającego tożsamość;

  • stosowania się do wszystkich zaleceń i wskazówek personelu medycznego;

  • stosowania się do przepisów o bezpieczeństwie i higienie;

  • przestrzegania Regulaminu Organizacyjnego Zakładu, Regulaminu Wewnętrznego Oddziału oraz zasad ustanowionych w aktach prawa wewnętrznego;

  • bezwzględnego przestrzegania zakazu spożywania alkoholu i środków odurzających na terenie Zakładu;

  • bezwzględnego przestrzegania zakazu palenia wyrobów tytoniowych, e‐papierosów i używania otwartego ognia na terenie Zakładu;

  • zgłaszania chęci opuszczenia budynku Zakładu w trakcie hospitalizacji;

  • przebywania w wyznaczonych salach w porach obchodów lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych i w czasie wydawania posiłków;

  • uzgodnienia z lekarzem prowadzącym stosowania niezleconych leków oraz zabiegów, a także przyjmowania własnych pokarmów i napojów;

  • ponoszenia odpowiedzialności za stan powierzonego mienia szpitalnego oraz szanowania wyposażenia i pomieszczeń Zakładu;

  • przestrzegania zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, gazowych, wentylacyjnych i grzewczych;

  • ponoszenia kosztów związanych z usunięciem szkody powstałej z jego winy;

  • przekazania do depozytu szpitalnego odzieży i obuwia;

  • przestrzegania zasad kultury i higieny osobistej oraz porządku na sali chorych;

  • szanowania praw innych pacjentów, w szczególności prawa do spokoju niezbędnego do rekonwalescencji i rehabilitacji;

  • przestrzegania ciszy nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00;